banner ANr

Educația prin experiență


În acestă pagină ne propunem să va prezentăm pe scurt metodologia și conceptele educaționale folosite în cadrul proiectului nostru, prin suportul oferit de Fundația Noi Orizonturi- expert în metodologia educației prin experiență și aventură.

Educația prin experiență este metodologia proiectului nostru.

Dar ce este educația prin experiență?

Una dintre cele mai complete definiții pentru educația prin experiență este dată de Asociația pentru Educație prin Experiență: "o filosofie și metodologie în care educatorii/facilitatorii intenționat stimulează participanții la procesul de învățare cu experiențe directe și procese de reflecție concentrate pe experiențe, pentru a crește nivelul de cunoștințe, a dezvolta aptitudini și a clarifica valori în rândul participanților la procesul educațional”.

 John Dewey, în lucrarea sa intitulată „Educație și experiență”(1938), menționeză că educația prin experiență contribuie la implicarea activă a participantilor în procesul de învățare și creează practici și abilități în rândul acestora. O experiență, fie ea și distractivă, fără educație este o experiență unde participantul la procesul de învățare nu a făcut nici o reflecție, deci nu a obținut nimic în ceea ce privește dezvoltarea sa.

John Dewey și teoriile sale legate de educația prin experiență aveau să influențeze și alte modele și susținători ai educației prin aventură cum ar fi Kurt Han, fondatorul Outward Bound.

Cel mai cunoscut model aplicat de educație prin aventură îi aparține lui Kurt Hahn, pionier al educației prin aventură, care a înființat școli de educație prin aventură în toată Europa, culminând cu cea mai reprezentativă organizație în domeniul educației prin aventură,  Outward Bound.

Astfel, activitatile pe care le propunem în cadrul proiectului nostru, sunt specifice atât educației prin experiență dar și educației prin aventură conform modelul dezvoltat de Kurt Hahn prin Outward Bound, doar că elementele propuse sunt elemente la joasă inaltime le care le regăsim și sub denumirea de curs de frânghii la joasă inălțime.

CFJ (curs de frânghii la joasă înălțime/low ropes course) constă într-o serie de obstacole reale și imaginare create să provoace grupuri și indivizi să lucreze împreună pentru a duce la sfârșit o sarcină stabilită.

În sfera educațională, un curs de frânghii la joasă înălțime este format din elemente/activități cu un grad mediu de provocare, în scopul dezvoltării personale și a muncii în echipa a utilizatorilor acestora. Aceste elemente se mai regăsesc și sub denumirea- în engleza- de “challenge course, team course, COPE- challenging outdoor personal experience”.

De cele mai multe ori se folosesc în activități de dezvoltare comunitară provocând beneficiarii să găsească soluții de cele mai multe ori în echipă pentru o problemă a comunității. Astfel de activități sunt construite să fie folosite pe o perioadă îndelungată de timp, au scop recreațional și educațional, sunt foarte creative și aduc un plus de invățare utilizatorilor lor.
Activitățile propuse sub forma unei succesiuni de activități antrenante, planificate și secvenționate,  au la bază diverse situații și teme de învățare pentru un grup de adulți. În urma experimentării unui element are loc un proces de reflecție și generalizare, și cele învățate sunt luate mai departe de participant și transferate în cadrul următoarelor activități.

Elementele CFJ poat fi clasificate în mai multe tipuri de activități:
  1. Jocuri de cooperare și socializare: sunt activități distractive menite să reducă inhibiția, să spargă bariere între oameni. De obicei, sunt tipuri de jocuri care incurajează participanții să încerce lucruri noi, să îi scoată din zona de confort.
  2. Jocuri de inițiativă de grup: sunt jocuri care prezintă probleme din comunitate, reale sau imaginare construite la nivelul suprafeței pământului, care provoacă grupului care să lucreze împreună pentru a găsi soluții. Succesul jocului este atins numai atunci când fiecare membru al echipei a contribuit la atingerea rezultatelor sale.
  3. Jocuri de echipa: activități care sunt create pentru a oferi membrilor comunității oportunitatea de a avea încredere unii în ceilalți, și de a lucra împreună pe o problematică comună.
O descriere mai tehnica a acestor elemente ar fi: o serie de cabluri, frânghii, piloni mobili, obstacole construite la maxim 2 metri deasupra pâmânatului care provoacă individual și in grup membri comunității să iasă din zona de confort (acasă, în fața televizorului) și să între în zona de provocare unde se întâmplă învățarea și lucrul în echipă.

 Sunt elemente care testează agilitatea în gândire, echilibru, flexibilitatea fără a fi necesar să ai nici măcar o minimă condiție fizică.
 
Ceea ce face această metodologie unică și specială pentru proiectul nostru este faptul ca managementul riscului și al învățarii pentru aceste elemente este asigurat de catre oameni instruiți în pregătirea, facilitarea și procesarea acestor elemente astfel încat ele să nu fie folosite doar ca jocuri de recreere, ci să fie facilitate pentru a-și atinge obiectivul educațional. Astfel, cei 15 formatori în educația adulților vor fi acreditați să pregătească și să faciliteze folosirea elementelor care se vor construi în cadrul proiectului.

In concluzile, elementele pe care le vom construi la joasă inăltime sunt special create pentru a explora:  interactiunea de grup, gândirea critică și rezolvarea de probleme, coorperarea, luarea deciziilor, încrederea în sine, lucrul în echipă, leadershipul și in cele din urmă toate acestea sunt direcționate către folosirea lor în activități în comunitate.

Mai jos găsiți descrise elementele pe care le puteți exersa în Parcul Central din Miercurea Ciuc, Zilele active (28-30 octombrie 2011):

  1. Busteanul- T.P. Shuffle
  2. Titanic
  3. Pânza de păianjen
  4. Platforma/The platforms
  5. Toxic Waste
  6. Kings Finger
  7. Wild Woosey/V-ul
  8. Low Mohawk
  9. Trecătoarea Nitro/ Nitrocrossing
  10. A- ul/ A-frame
  11. Schiurile/Ski
  12. Căzătura de încredere
  13. Zidul/The Wall
  14. Cutiile lui Valters/Valters boxes
  15. Catapulte/The catapults
  16. Labirintul/ The labirint
  17. Stepping stones
  18. Bullring
  19. T-ul

Elementele pe care le propunem, respectă câteva principii de bază:

A. Provocarea prin alegere este un concept simplu în teorie, dar aplicația practică a acestui concept este un proces complex. Partea simplă este că participarea la fiecare activitate ca membru al grupului este opțională pentru fiecare individ. Un membru al grupului poate decide să nu participe la anumite activități, iar decizia sa va fi respectată de ceilalți membrii ai grupului și de facilitatori. În teorie, conceptul de provocare prin alegere este legat de zonele în care ne aflăm atunci când participăm la astfel de activitati care genereaza un proces de învățare : Zona de confort, zona de provocare și zona de panică.

Zona de confort  este o stare comportamentală în care o persoană operează într-o condiție de anxietate neutră, în care individul folosește un set limitat de comportamente pentru a furniza un nivel rutinier, chiar minimal de performanță . Zona de confort se referă la un set de medii și comportamente în care o persoană se simte confortabil, fără a presupune niciun fel de risc sau presiune.

Zona de provocare implică un pas în afara zonei de confort, care va crește nivelul de anxietate  și va conduce la un nivel crescut de concentrare și eficiență. Aceasta este zonă în care performanța unei persoane poate fi mărită și abilitățile pot fi optimizate.

Dincolo de zona de performanță optimă, performanța se va deteriora. De fapt, cu cât nivelul de anxietate și disconfort va crește cu atât nivelul de performanță va scădea iar individul va intra în următoarea zonă, numită zona de panică.

O parte dintre elementele pe care vi le propunem in cadrul Zielelor Implicarii ar putea sa va scoata un pic din zona de confort, punându-vă în zona de provocare, dar fără a vă conduce în zona de panică.


B. politica 0 accidente: fiecare element este astfel construit încât să fie evitate posibile accidente. La fiecare element va exista minim un facilitator care va prezenta elementul, regulile, condițiile și va facilita procesul de învățare al participanților la finalizarea acestora.

Fiecare activitate propusa are beneficii pentru participanți precum:
  • desființează bariere între participanți
  • învață comunicarea, cooperarea și încrederea
  • stimulează gândirea creativă și rezolvarea de probleme
  • creează legături între membrii grupului
  • creează o atmosferă de distracție, entuziasm și provocare
  • lărgesc zonele de confort ale participanților



romana    magyar




Fundatia Noi Orizonturi
Asociatia Adventure
djst
extreme sport club




Csiki Hirlap
Hargita Nepe
Informatia Harghitei
funfm
erdely.ma
totb